Nationella prov!

God morgon!
Imorse för exakt en timme sen började jag med mitt nationella prov i biologi.
Det handlade om att se hur mycket koldioxid sm kom ut ur kroppen vid tre olika moment.
Vila, Gång och löpning.
Vi skulle blåsa ut i ett sugrör i en bägare med BTB och 50 ml vatten, efter att vi hade gjort varje moment i 2 min.
Det var inte svårt alls!

Jag kom fram till slutsatsen att det tar längre tid för vattnet att bli vitt från blått vid vila och sedan kortare tid vid gång och ännu kortare tid vid löpning. För att kroppen behöver mer syre vid mer ansträngande rörelser.
Exempel vid;löpning så gick det jättesnabbt! För att andningen gick snabbare ( in och ut andningen) luften behöver snabbt komma in och koldioxiden behöver snabbt komma ut för att det ska snabbt komma in nytt syre. Jag hoppas att jag hade rätt! :) Och att ni fattar hur snabbt koldioxiden kommer ut vid olika ansträngningar!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0